فصل سوم پپا پیگ آماده شد! خرید
فصل سوم پپا پیگ آماده شد! خرید

کودکان در چه سنی زبان یاد می‌گیرند؟

والدین از من می‌پرسند که کودکان در چه سنی زبان یاد می‌گیرند و می‌توانیم به کودکانمان زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی دیگر آموزش بدهیم؟

به این فکر افتادم که یک مقاله با ترجمه متونی از چندین مقاله جمع‌آوری کنم تا به این سؤال و دغدغه به طور کامل پاسخگو باشم.

برای اطمینان مخاطب، در مواردی که ترجمه را انجام داده‌ام، متن اصلی و لینک به متن اصلی را نیز آورده‌ام تا در صورت نیاز، به منبع اصلی مراجعه کنید.

بیایید از اولین مرحله‌ای را بررسی کنیم که انسان قدرت جذب و تشخیص زبان را دارد.

شاید جالب باشد که بدانید کودکان در چه سنی زبان یاد می‌گیرند. فرزند انسان، نه تنها در مرحله بعد از تولد، بلکه در مرحله پیش از تولد هم قدرت جذب ویژگی‌هایی از زبان را دارد.

مرحله جنینی، همان مرحله‌ای است که همه اعضای انسان تشکیل می‌شود.

طبق تحقیقات انجام گرفته، بعد از تشکیل مغز و گوش، جنین توانایی تشخیص بعضی از صداها را در دنیای بیرون دارد

What babies can learn in the womb?

In the womb your baby not only learns the sound of your voice, he also learns to recognize the language you speak. Newborns can tell the difference between their mothers’ language and foreign ones, and even cry in the accent of their mothers’ native tongue!

کودکان در رحم مادر چه چیزی را فرامی‌گیرند؟

در مرحله جنینی، کودک شما نه‌تنها صدای شما را شناسایی می‌کند، او همچنین یاد می‌گیرد زبانی را که شما صحبت می‌کنید، تشخیص دهد.

نوزادان تازه متولد شده می‌توانند زبان مادری خود را از زبان‌های خارجی تشخیص دهند و حتی با لهجه زبان مادری خود گریه کنند!

https://babysparks.com/2019/02/11/what-babies-learn-before-theyre-born/

What do fetuses learn in the womb?

Highlights: Studies show that when babies are born, they’ve already acquired knowledge about language, food preferences, and emotions. A baby’s hearing develops around 24 weeks in the womb, which allows them to learn the sound of their mother’s voice and be able to recognize her native language.

جنین در رحم مادر چه چیزهایی یاد می‌گیرد؟

مطالعات نشان می‌دهد در همان زمان که نوزادان متولد می‌شوند، دارای (حدی از) دانش در مورد زبان، ترجیحات غذایی و احساسات هستند.

قدرت شنیداری جنین در سن حدود 24 هفتگی تکامل می‌یابد. این تکامل به کودک امکان آن را می‌دهد که صدای مادر خود را بشناسد و قادر باشد تا زبان اصلی (زبان مادری) خود را تشخیص دهد.

https://babysparks.com/2019/02/11/what-babies-learn-before-theyre-born/

تا به اینجا سعی کرده ایم به بخشی از این سوال که کودکان در چه سنی زبان یاد می‌گیرند، پاسخ بدهیم.

خلقت جهان هستی و خلقت انسان درون آن چقدر پیشرفته، پیچیده و زیباست.

فرزند انسان تنها چند ساعت پس از تولد می‌تواند صداها یا واج‌های زبان مادری خود را از زبان‌های خارجی تشخیص دهد.

فرض بگیریم یک کودک در یک خانواده فارس زبان متولد می‌شود. این خانواده دارای بستگان آذری‌زبان و کردزبان هم هستند و همگی در اولین روز تولد برای گفتن تبریک به دیدن نوزاد و خانواده‌اش می‌روند.

این نوزاد در همان روز اول می‌تواند تشخیص دهد آدم‌هایی که به زبان فارسی صحبت می‌کنند، در واقع به همان زبانی صحبت می‌کنند که مادرش سخن می‌گوید. این نوزاد توانایی تشخیص صداهای کردی و آذری را ندارد و همین که نمی‌تواند صداهای این دو زبان را تشخیص بدهد، متوجه می‌شود که پس آن‌ها به یک‌زبان بیگانه و غریبه صحبت می‌کنند.

Babies only hours old are able to differentiate between sounds from their native language and a foreign language, scientists have discovered. The study indicates that babies begin absorbing language while still in the womb, earlier than previously thought

دانشمندان کشف نموده‌اند که نوزادان فقط چند ساعت بعد از تولد، می‌توانند بین صداهای زبان مادری خودشان و یک‌ زبان خارجی، تشخیص دهند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان زمانی که حتی در رحم مادر هستند نیز شروع به جذب و درک زبان می‌کنند

https://www.washington.edu/news/2013/01/02/while-in-womb-babies-begin-learning-language-from-their-mothers/

و اما تشکیل و تکامل اولیه زبان در انسان در سنین 6 ماهگی تا 18 ماهگی انجام می‌گیرد. این زبان همان است که انسان‌های بالغ در جهان واقعی از آن استفاده می‌کنند و به عبارت دیگر ابزار اصلی ارتباطات میان انسان‌ها است.

By six to nine months, your baby will start to recognise the use of certain phrases in context. For example, when you say ‘bye-bye’, your baby might wave. Around this time, your baby will also start to turn to familiar voices across a room and will probably begin to respond to his or her own name.

در بازه سنی شش تا نه‌ماهگی، نوزاد شما شروع می‌کند به تشخیص استفاده عبارات خاصی در بافت مکالمه.

برای مثال، وقتی بگویید “خداحافظ”، ممکن است نوزاد شما دستانش را به نشانه خداحافظی تکان دهد. حدوداً در همین زمان، نوزاد شما، در یک اتاق به سمت صداهای آشنا برمی‌گردد و احتمالاً نسبت به صدازدن اسم خودش عکس‌العمل نشان می‌دهد.

 

https://www.gosh.nhs.uk/conditions-and-treatments/procedures-and-treatments/speech-and-language-development-birth-12-months/

What is the earliest a baby has learned to talk?

Your child may start to use sound-words like “mi” for “milk” or “dat” for “that” (as in, “I want that!”) as early as 7 months. Or your child might not start to say words or word-sounds until as late as 18 months

کمترین سنی که کودکان صحبت کردن را یاد گرفته‌اند، چه سنی هست؟

کودکان شما در سن بسیار پایینی مثل هفت ماهگی، ممکن است استفاده از کلمات آوایی را شروع کنند. کلماتی مثل “شی” برای “شیر” یا “او” برای “اون” (مانند: من اون را میخوام). یا کودک شما ممکن است تا زمان دیرتری مثل 18 ماهگی، شروع به گفتن کلمات یا کلمات آوایی نکند.

https://www.whattoexpect.com/first-year/first-words/

Do newborns have language abilities?

In the womb, babies hear and respond to familiar voices. Soon after birth, your baby starts to learn expressive language skills. Around 6 to 9 months of age, most babies begin to make the link between sound and meaning. By 12 months, they may have mastered a few words and usually understand far more.

آیا نوزادان توانایی‌های زبانی دارند؟

در رحم مادر، کودکان صداهای آشنا را می‌شوند و به آن عکس‌العمل نشان می‌دهند. با فاصله کمی از تولد، کودک شما شروع می‌کند به یادگیری مهارت‌های زبان بیانگر. در سن حدود 6 تا 9 ماهگی، بیشتر کودکان شروع می‌کنند به ایجاد ارتباط بین صدا و معنا. در سن 12 ماهگی، آن‌ها احتمالاً به چندین کلمه تسلط کامل دارند و معمولاً تا تعداد بسیار بالاتری را متوجه می‌شوند.

https://myhealth.alberta.ca/Health/Pages/conditions.aspx?hwid=ue5081

حالا بپردازیم به موضوع اصلی خودمان یعنی: کودکان در چه سنی زبان یاد می‌گیرند، و ما از چه سنی می توانیم به کودکان زبان خارجی آموزش بدهیم؟

آیا مثلاً کارتون پپا پیگ برای آموزش زبان برای کودکان سه ساله مفید است؟ یا مثلاً انیمیشن هی داگی را ما از چه سنی تا چه سنی می‌توانیم به کودکانمان آموزش بدهیم؟

نکته‌ای که در اینجا مطرح است، سعی کنید به کودکان تا قبل از سن 5 الی 6 سالگی، به طور مستقیم زبان‌های خارجی را آموزش ندهید. تنها در این سن و پس از این سن است که کودک می‌تواند به طور مستقیم از یک نفر (مادر، مربی، مدرس، معلم و …)، آموزش ببینید.

یک خانواده فارسی‌زبان را در نظر بگیریم که اعضای خانواده به زبان فارسی در آن صحبت می‌کنند.

کودک در این خانواده از سن 5 الی 6 سالگی آماده آموزش مستقیم زبان است. آموزش مستقیم می‌تواند توسط مادر انجام بگیرد. مثلاً مادر اول خودش کلماتی را از کارتون زبان اصلی یا کتاب یاد بگیرید، و بعد از آن با استفاده از همان کارتون زبان اصلی یا کتاب، کلماتی را که یاد گرفته به کودک آموزش بدهد.

شبیه این آموزش را ما در ایران در دوران کرونا و پس از کرونا به دفعات زیاد دیده و تجربه کرده‌ایم. زمانی که کلاس‌های مجازی می‌شوند، مادر کنار کودک 6 سال به بالا می‌نشیند، به صحبت‌ها و آموزش‌های معلم گوش می‌دهد و همان‌ها را بلافاصله به کودک منتقل می‌کند. در این نوع آموزش، کودک به‌تنهایی یا توانایی درک آموزش‌ها را ندارد یا کیفیت آموزش بسیار پایین خواهد بود.

و اما روش دوم

راه دیگر استفاده از آموزشگاه‌های زبان خوب و استاندارد و یا استخدام مدرس زبان متخصص در آموزش به کودکان است.

اگر آموزشگاهی در دسترس شما است که محیط کلاس‌های کودکان، با کاغذدیواری، پوستر، عروسک و نقاشی‌های مختلف دارای زمینه کاملاً کودکانه و شاد هست، و همزمان از مدرسین با تخصص و تجربه در زمینه آموزش به کودکان بهره می‌گیرد می‌توانید به آن اعتماد کنید و کودک خود را برای آموزش نزد ایشان بفرستید.

یک راه دیگر، استفاده از محصولات زبان زیبا است.

الگوی آموزش مجازی در ایران

مادر (مثل آموزش مجازی با اپلیکیشن شاد)، کنار کودک می‌نشیند. یک قسمت از یک انیمیشن (مثلاً هی داگی) را با هم می‌بینند. مادر می‌تواند یا به صورت همزمان زیرنویس‌ها را مطالعه کند، یا قبل از این جلسه، خودش یک یا دو بار همان قسمت را دیده و چند لغت را انتخاب می‌کند. هنگام تماشای همان انیمیشن به‌صورت دونفره، مادر می‌تواند در همان صحنه‌ها انیمیشن را متوقف کرده و درباره لغت و تلفظ آن کمی توضیح دهد. تماشای انیمیشن را ادامه دهند و دوباره در نقطه‌ای دیگر انیمیشن را متوقف کرده و برای فرزندش توضیح دهد. پیشنهاد من آموزش یک تا دو لغت در هر دقیقه از انیمیشن به کودک است.

قبل از این سن هیچ راهی برای آموزش زبان به کودک وجود ندارد؟

قبل از این سن، بهتر است کودک به طور غیرمستقیم آموزش ببیند. یعنی بدون اینکه مادر یا مربی، سعی کند؛ مثلاً کلمه “سیب” را به طور مستقیم به او آموزش دهد، از ابزارهای دیگر برای آموزش استفاده کنید.

پیشنهاد من استفاده از انیمیشن زبان‌اصلی با زیرنویس انگلیسی و ترجمه فارسی یا انیمیشن زبان‌اصلی فقط با زیرنویس انگلیسی است.

در این مرحله انیمیشن را در موبایل، تلویزیون یا لپ‌تاپ پخش کنید و کودک را تنها رها کنید تا خودش تماشا کند. هدف کودک از تماشای این انیمیشن، یادگرفتن زبان نیست. او می‌خواهد از خود انیمیشن لذت ببرد. شخصیت‌ها، داستان، رنگ‌ها و … برای او در اولویت اول جذاب است.

ولی شما با نمایش انیمیشن زبان‌اصلی به کودک، در واقع او را در معرض زبان انگلیسی قرار داده‌اید. کودک هم به طور غیرمستقیم زبان را جذب می‌کند.

اگر در حین تماشای کارتون، کودکتان از شما درباره معنی یک کلمه یا جمله در آن انیمیشن پرسید، شما می‌توانید یک‌لحظه کارتون را متوقف کنید، معنی آن کلمه یا جمله را از زیرنویس‌ها مطالعه کنید و برای کودک خود توضیح دهید. سپس دوباره شما از صحنه خارج بشوید، کودک را تنها بگذارید تا خودش به تماشای انیمیشن ادامه دهد.

در این مقاله سعی کردم به این سوال عمومی ولی کلیدی که “کودکان در چه سنی زبان یاد می‌گیرند”، پاسخی علمی ارائه دهم.

امیدوارم با راهکارهای ارائه شده در زبان زیبا، بتوانید از پایین ترین سن ممکن به کودکان خود زبان انگلیسی آموزش بدهید.

https://zabanziba.ir/?p=4520
اشتراک گذاری:
حسین فرهادی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد کودکان در چه سنی زبان یاد می‌گیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید