فصل سوم پپا پیگ آماده شد! خرید
فصل سوم پپا پیگ آماده شد! خرید

سارا و اردک

سارا و اردک نام یک سریال انیمیشنی زیبا ساخت بریتانیا و سازمان جهانی بی بی سی برای کودکان پیش دبستانی (سه تا شش سال) می باشد.

در این سریال به موضوعاتی جدا از امور روزانه آموزشی پرداخته می شود و نباید منتظر انتقال همان مفاهیم مانند پپا پیگ باشیم. برعکس، مفاهیم و اطلاعات انتزاعی، شخصیت بخشی، و هنر بخش اعظم این سریال را تشکیل میدهد.

شخصیت های اول سارا و اردک

در این سریال، شخصیت های زیادی مانند مجموعه پپا پیگ یا هی داگی نخواهید دید.

اصل داستان حول محور سه شخصیت اصلی می چرخد. سارا، اردک و راوی داستان. نام سریال هم بر مبنای نام این دو شخصیت بنیان شده است.

سارا و اردک همیشه با هم هستند. در یک خانه با همدیگر زندگی میکنند، خرید را با هم انجام می دهند، در زمان گردش، کتاب خواندن، فکر کردن و هر کار دیگری، آن ها همیشه با هم و در کنار هم هستند.

سارا هنر را میفهمد و به آن ارزش می دهد. مسائل انتزاعی را درک میکند و با آنها به زیبایی برخورد میکند.

من معتقد هستم تماشای این سریال، حس هنری و انتزاعی در کودکان را تقویت میکند و همین حس هست که در آینده زندگی و جهان را زیباتر میکند. همین انسان های عاشق هنر و موسیقی هستند که سردمداران حفاظت از محیط زیست هستند. آیا می توان جهانی را بدون موسیقی، نقاشی و طبیعت تصور کرد؟

اردک صحبت نمی کند ولی مانند یک انسان دارای قدرت فهم و عقل است. در تصمیم گیری ها به سارا کمک میکند، نظر می دهد، ناراحت میشود، خوشحال میشود و در کل خلقیات انسانی دارد.

سارا یک کودک حدودا 5-6 ساله، کاملا باهوش، متفکر، خلاق، مهربان و احساساتی است.

سارا و اردک به تنهایی در خانه زندگی میکنند و خبری از والدین هر دو شخصیت در سراسر داستان نیست.

اما شخص سوم که همیشه با سارا و اردک در حال صحبت است، راوی یا گوینده داستان است. چهره راوی هیچ وقت مشخص نیست و ما فقط صدای او را میشنویم. راوی با سارا و اردک صحبت میکند، راه حل برای مشکلات پیشنهاد میدهد، در مواقعی می خندد، بعضا هم اطلاعاتی به این دو شخصیت می دهد که شاید خودشان ندانند.

 

در سریال هی داگی هم یک راوی به طور همیشگی همراه داستان و شخصیت ها وجود دارد.

سارا و اردک در شهری کوچک زندگی میکنند. این شهر دارای فروشگاه های متعدد، چند پارک، کتاب فروشی، کتابخانه و … هست.

سایر شخصیت های انیمیشن سارا و اردک

شخصیت هایی از قسمت های اول در داستان معرفی میشوند که تا آخر داستان چندین بار در صحنه حضور پیدا میکنند.

خانم اسکارف، کیف سخنگو و الاغ او

در اوایل داستان، یکی از همسایه های سارا خانم اسکارف هست. اسکارف یا همان شال، نام خانم تقریبا مسنی است که دائما در حال بافتن چیزهای مختلف است، از شال گرفته، تا روپوش درخت، کلاه، لباس گرم برای اردک و …

خانم اسکارف همراه خود چند شخصیت دارد. یک کاراکتر بسیار محبوب (البته از نظر من!)، کیف خانم اسکارف است. این کیف دارای صورت انسانی بوده و مثل یک انسان هم صحبت میکند و احساسات دارد. یکی از وظائف این کیف، اصلاح کلام خانم اسکارف هست. خانم اسکارف به دلیل کهولت سن، خیلی از واژه ها یا جملات را پس و پیش می گوید و کیف به داد او رسیده و اصلاح میکند.

خانم اسکارف یک الاغ هم دارد. این الاغ مهربان تا آخر داستان در چندین قسمت ظاهر میشود. وظیفه اصلی این الاغ، گرداندن و به حرکت درآوردن دستگاه بزرگ ریسندگی کاموا هست. خانم اسکارف کامواهای خود را هم از فروشگاه تهیه میکند و در مواقعی هم خودش در خانه خودش تهیه میکند.

اضافه ها و ضایعات کامواها، یک توپ کاموایی تشکیل داده اند که از قضا این توپک کاموایی دارای صورت انسانی بوده و صحبت میکند و حس زیبایی شناسی دارد.

دختر بشقابی، دختری است که عاشق بشقاب هاست. به صورت اعتیاد گونه به آن ها وابسته هست.

پسر اسکوتر سوار: پسرکی که در هر قسمت با همان لباس های یکسان، سوار بر اسکوترش ظاهر میشود.

جان و فلامینگو: پسری کم حرف که در چندین قسمت به عنوان نقش مکمل ظاهر میشود. گویی جنس مخالف نقش سارا همان جان هست. نقش مخالف اردک (که دارای جنسیتی مذکر است)، فلامینگو هست که دارای جنسیت مونث است.

حشره ها بدون اینکه صحبت کنند از هر چند قسمت بخشی از داستان را برعهده دارند. انگار سارا به ما آموزش میدهد که ما مالک کره زمین نیستیم و باید به صورت مسالمت آمیز در کنار سایر جانداران کره زمین زندگی کنیم و به آن ها آسیب نزنیم.

پیازچه ها در یک قسمت در اوایل سریال وارد داستان میشوند و تا آخر داستان در همان باغچه جلویی خانه سارا و اردک باقی می مانند. خیلی کم حرف میزنند ولی شاد و خندان هستند و نقش زیبایی در داستان بر عهده دارند.

کره ماه هم در همان شهر سارا زندگی میکند. عصر ها قبل از غروب آفتاب، طی چند قسمت ظاهر میشود و با سارا در مورد مسائل مختلف صحبت میکند. حتی از خانه سارا به عنوان سکو استفاده میکند تا برای بالا رفتن به زحمت زیاد نیفتد.

چتر: یک چتر در فصل اول ظاهر میشود که بر خلاف چتر بودنش، از باران متنفر است! با سارا صحبت میکند و او را متقاعد میکند که میتواند برای او دوست خوبی باشد، ولی نه به عنوان محافظ او در برابر باران!

آقای نانوا با عشق و علاقه خاص نان های خوشمزه برای اردک، سارا و سایر مردم شهر میپزد.

خواهران روبانی: دو خواهر کم حرف و بسیار بی صدا که ترجیح میدهند به جای صحبت کردن، با ایما و اشاره منظور خود را برسانند و در همسایگی سارا با او ارتباط برقرار کنند.

لاک پشت: یکی از اعضای این شهر، یک لاک پشت است. حرف نمیزند و همان نقش لاک پشت واقعی را ایفا میکند. سارا و اردک هم او را با همان سرعت بسیار پایینش پذیرفته اند و دوستش دارند.

رنگین کمان: در این سریال رنگین کمان صحبت میکند، غذا میخورد و به زیبایی و رنگ های خودش افتخار میکند، ولی سارا و دیگران نباید به او نزدیک شوند چون بسیار قلقلکی هست!

https://zabanziba.ir/?p=3388
اشتراک گذاری:
حسین فرهادی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد سارا و اردک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید